Tunnelveiligheid & XKP

Bij tunnelveiligheid zijn veel partijen betrokken; hulpdiensten, operators, weginspecteurs maar ook weggebruikers. Waar de brandweer wel de mogelijkheid heeft om in de tunnel te oefenen, is dit voor politie eenheden en ambulancepersoneel vaak niet mogelijk. Daarom is het van groot belang alle partijen op een eenduidige en consistente manier te instrueren en zo dezelfde basiskennis te geven.

Wilt u meer informatie? Neem dan gerust contact met mij op of bezoek onze website

Bas Rovers - bas@xkp.nl

Video

Video is hét medium om een grote groep mensen te bereiken. XKP maakte voor onder andere de Ketheltunnel, de Koning Willem-Alexandertunnel en de Maastunnel instructie animaties die ingezet zijn in het opleidingstraject voor tunnelpersoneel en de hulpdiensten.

Tunnelveiligheid

Compilatie instructie animaties

Bij tunnelveiligheid zijn veel partijen betrokken; hulpdiensten, operators, weginspecteurs maar ook weggebruikers. Waar de brandweer wel de mogelijkheid heeft om in de tunnel te oefenen, is dit voor politie eenheden en ambulancepersoneel vaak niet mogelijk.

Animatie is een zeer geschikt middel om een grote groep mensen op een consistente en eenduidige manier te instrueren en zo dezelfde basiskennis te geven. XKP maakte voor onder andere de Ketheltunnel, de Koning Willem-Alexandertunnel en de Maastunnel instructie animaties die ingezet zijn in het opleidingstraject voor tunnelpersoneel en de hulpdiensten.

A4DS OTO

Instructie animaties

De nieuwe weg A4DS verbindt de reeds bestaande delen tussen Delft en Schiedam-Vlaardingen. Het tracé bestaat onder andere uit een halfverdiepte en een verdiepte ligging en is tussen de bebouwing van Schiedam en Vlaardingen overkluist. De weg is in 2016 opengesteld.

Voor het onderdeel opleiden van het OTO-programma van Rijkstwaterstaat maakte XKP vijf animaties die moeten zorgen voor een goede basiskennis bij tunneloperators en weginspecteurs.

A4DS

Calamiteiten scenario's

De A4DS loopt door twee veiligheidsregio’s. Bij een incident in of voor de tunnel moeten deze nauw samenwerken. Het is daarom belangrijk dat de samenwerking tussen de verkeerscentrale, meldkamers en de hulpdiensten goed verloopt. 

In opdracht van Rijkswaterstaat maakte XKP vier incidentenscenario's; aanrijding voor de tunnel, brand in de tunnel, ongeval met bijtende stof en kettingbotsing met beknelling.

Koning Willem- Alexandertunnel

Voorlichtingsanimatie weggebruikers

De Koning Willem-Alexandertunnel is de nieuwe dubbellaags tunnel door Maastricht. Met de ingebruikname van de tunnel zijn de dagelijkse routes bij Maastricht erg veranderd.

In opdracht van projectorganisatie Avenue 2 maakte XKP een uitleg animatie voor weggebruikers. De animatie legt uit hoe u gebruik kan maken van de tunnel, wat u merkt van onderhoud en wat u moet doen bij autopech of een ongeluk. Op youtube is de animatie al ruim 300.000 keer bekeken.

Stadsbaantunnel

Instructie animaties

De Stadsbaantunnel zorgt ervoor dat het verkeer onder het nieuwe winkelcentrum Leidsche Rijn Centrum door wordt geleid. In de tunnel bevind zich een afslag naar de expeditiehof van het winkelcentrum. Omdat de tunnel grenst aan de Leidsche Rijntunnel heeft Rijskwaterstaat de bediening overgenomen van de gemeente Utrecht. 

XKP maakte voor het opleidingstraject van tunneloperators en weginspecteurs drie animaties; één introductie animatie en twee calamiteitenscenario's.

Rijnlandroute tunnel

Instructie animaties

De geboorde tunnel van de RijnlandRoute komt te liggen in de N434, tussen de A4 en A44 en de gemeenten Voorschoten en Leiden.

XKP maakte in zeer vroege fase twee incidentscenario's die werden ingezet als uitgangspunt in de afstemming tussen de Provincie Zuid-Holland en de veiligheidsregio Haaglanden. Vanwege de vroege fase is de grafische uitwerking van de animaties zeer eenvoudig gehouden. Aanpassingen kunnen op deze manier snel verwerkt worden.

Maastunnel

Instructie animaties

De oudste tunnel van Nederland ondergaat een grondige renovatie. De tunnelbuizen worden één voor één aangepakt omdat ambulances vanuit Rotterdam-zuid het Eramsus ziekenhuis in Rotterdam-noord moeten kunnen bereiken. De tunnel blijft daarom in deze rijrichting geopend.

De buis waarin de werkzaamheden plaatsvinden kan bij incidenten niet ingezet worden als ondersteunende buis. Het aanvalsprincipe van de hulpdiensten is daarom voor de renovatie aangepast. XKP maakte drie animaties die uitleggen welke maatregelen er genomen worden om de veiligheid van weggebruikers ook tijdens deze periode zeker te stellen.

Applicaties

Verkenningstool Ketheltunnel

Tracé Informatie Kaart

Voor de toekomstige tunneloperators en hulpdiensten uit de regio heeft XKP visual engineers een verkenningstool van de Ketheltunnel in de A4 gemaakt. Veiligheidsregio Haaglanden heeft bijvoorbeeld 600 van haar agenten de tunnel niet fysiek hoeven laten verkennen.

De applicatie laat de diverse tunneltechnische installaties daar zien waar ze verwacht worden in de werkelijkheid. 

Verkenningstool tunnel Rijnlandroute

Tracé informatie Kaart

De tunnel in de nieuw aan te leggen Rijnlandroute is bijzonder om een aantal redenen: Ten eerste is de eigenaar van de tunnel Provincie Zuid-Holland maar zal de tunnel onder het operationele beheer van Rijkswaterstaat komen te vallen. De tunnel is een verbinding tussen twee bestaande rijkswegen. Daarnaast is de tunnel voor de betrokken veiligheidsregio de eerste tunnel in het areaal. Om alle partijen in een vroege fase over hetzelfde te laten praten, heeft de provincie XKP visual engineers de opdracht gegeven om naast diverse animaties ook de verkenningstool voor de tunnel te maken.